Sos beszamelowy inaczej

Sosy nadają wielu potrawom bardziej wyrazistego smaku, podbijają ten już istniejący i sprawiają, że potrawa nie jest sucha. Jednym z bardziej popularnych jest używany do przygotowania lasagne sos beszamelowy, jednak nie sprzyja on diecie osób, które nie tolerują laktozy. Można jednak wykonać go tak, by sobie nie zaszkodzić. Jak przygotować beszamel bez mleka? Przepis na taki sos jest bardzo prosty.

Dla zachowania konsystencji

Tradycyjny sos beszamelowy, wywodzący się prawdopodobnie z francuskiego dworu z czasów panowania Ludwika XIV, powstaje z połączenia mleka, mąki i masła – właściwie jest zasmażką mąki na maśle, którą rozprowadza się mlekiem. Łatwy w przygotowaniu nadaje łagodnej nuty lubianemu warstwowemu lasagne, jednak ze względu na użycie mleka nie jest polecany do spożywania osobom z nietolerancją lub alergią na laktozę. Nie oznacza to jednak, że osoby te w ogóle nie mogą używać tego sosu w swojej kuchni.

Rozwiązaniem w ich przypadku jest zastąpienie mleka krowiego mlekiem roślinnym. Ważne jest, by wybrać takie o neutralnym smaku, na przykład ryżowe lub sojowe, które nie zaburzy posmaku całego sosu.

Składniki:

  • 1 szklanka mleka roślinnego (na przykład ryżowego, owsianego)
  • 2 łyżki mąki kukurydzianej
  • 2 łyżki oleju kokosowego
  • sól, pieprz
  • gałka muszkatołowa
  • cukier
  • sok z cytryny

Przygotowanie

W rondlu podgrzać olej kokosowy, wsypać mąkę i chwilę mieszać, aż składniki się połączą i powstanie gładka masa. Mąka nie może się przypalić!
Wlać mleko i cały czas mieszać trzepaczką, aż masa zgęstnieje. Jeśli będzie za gęsta, dolać mleka. Trzeba pamiętać, aby cały czas mieszać, żeby nie zrobiły się grudki. W międzyczasie dodać przyprawy. Sos powinien mieć konsystencję gęstego ciasta naleśnikowego.
Tego rodzaju sos wykorzystać można jako dodatek do zapiekanych warzyw. Wystarczy kilka ugotowanych ziemniaków oraz pokrojony por ułożone w naczyniu żaroodpornym, oblać je beszamelem, obsypać parmezanem i zapiec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni Celsjusza przez około 20 minut. Zdrowe i smaczne nadają się jako część obiadu, można je również jeść samodzielnie.