Zasady w domu – jak ogarnąć dietę dla całej rodziny?

Masz cały dom na głowie, a w dodatku musisz ogarnąć dietę dla całej rodziny? Bardzo często popadamy w przesadę i kupujemy zbyt dużo żywności, która potem się marnuje. Niestety nierzadko również produkty przez nas kupowane nie są najwyższej jakości. Jeszcze większy problem pojawia się, gdy potrzeby żywieniowe członków rodziny są bardzo zróżnicowane, choćby ze względu na pokarmowe alergie. Jak ogarnąć dietę dla całej rodziny? Poznajcie nasze wskazówki.

Po pierwsze: przygotuj jadłospis na tydzień i zrób listę zakupów, której będziesz się trzymać

Zacznijmy od bardzo ważnej rzeczy, a mianowicie planowania. Jest ono ważne zarówno w pracy, jak i w domu. Ustalenie harmonogramu ma duże znaczenie i może dotyczyć on także tego, kto w danym dniu czy tygodniu robi zakupy. Jednak zasada musi być jasna, każdy kto zajmuje się zakupami musi bezwzględnie trzymać się ustalonej listy. Zatem stwórz jadłospis na cały tydzień i listę produktów, które będą potrzebne, biorąc pod uwagę wszystkich członków rodziny i optymalne porcje. To sporo pracy, jednak dzięki temu nie będziecie marnować jedzenia i będziecie żyć oszczędnie, w myśl filozofii lagom. Oczywiście możesz również samodzielnie ogarniać zakupy, zwłaszcza jeśli obawiasz się, że ktoś z rodziny, kierując się oszczędnością, wybierze produkty niskiej jakości.

Po drugie: gdy nie masz czasu na gotowanie, gotuj w weekend i mroź posiłki na cały tydzień

Ogarnięcie diety dla całej rodziny to nie lada wyzwanie, zwłaszcza że czas nie jest z gumy, a jeszcze trzeba wykonywać obowiązki zawodowe. Trzeba zatem dobrze się zorganizować. Jednak nie musisz gotować codziennie, jeśli naprawdę brak Ci na to czasu. Możesz wybrać na gotowanie, np. sobotę, gdy nie pracujesz i gotować sporo, przez kilka godzin, a następnie mrozić posiłki na cały tydzień, a nawet dłużej. W końcu mrożone produkty spożywcze niejednokrotnie nadają się do spożycia nawet nie miesiąc, a nawet do kilku miesięcy później. W przypadku gotowanych posiłków jest to od 1 do 4 miesięcy. Oczywiście dużo zależy od temperatury mrożenia. Produkty mrożone w temperaturze minus 30 stopni można przechowywać niemal dwa razy dłużej niż te mrożone w temperaturze minus 18 stopni. Najszybciej trzeba zjeść produkty z ciasta, zatem pierogi czy kopytka należy zjeść do miesiąca od zamrożenia. To oznacza, że możesz przygotowywać żywność nawet tylko 2-4 razy w miesiącu, a w pozostałe jeść przygotowane mrożonki.

Po trzecie: postaw na catering pudełkowy, jeśli potrzeby rodziny są bardzo zróżnicowane

Oczywiście nie każdy lubi odgrzewane jedzenie, a niektóre posiłki po rozmrożeniu tracą na jakości, np. stają się rozwodnione. Dlatego jeśli nie jesteś zwolennikiem gotowania i mrożenia, postaw na catering pudełkowy z Warszawy. Jeśli mieszkasz w innym mieście, sprawdź czy firma dowozi także w Twojej lokalizacji. Warto wiedzieć, że posiłki są opracowywane w oparciu o indywidualne potrzeby żywieniowe. Zatem jeśli w Twojej rodzinie jest osoba cierpiąca na nietolerancję laktozy albo taka, która powinna przejść na dietę z niskim IG, to dla każdego może być przygotowana dieta na każdy dzień spełniająca jego potrzeby. Dieta pudełkowa jest wygodna, bo rano czy w dniach dostawy otrzymujesz posiłki na cały dzień. Do tego jest to 5 posiłków, zatem nie musisz obawiać się, że ktoś z Twojej rodziny będzie chodził głodny.

Po czwarte: dbaj o jakość kupowanych produktów żywnościowych na co dzień i na urlopie

Jeżeli gotujesz samodzielnie, to musisz dbać o jakość kupowanych produktów. Jajka powinny pochodzić od kur z wolnego wybiegu. Z kolei mięso powinno być pierwszej jakości, a nie garmażeryjne. Wszelkiego rodzaju dodatki konserwujące należy ograniczać. Warto oczywiście sprawdzać etykiety produktów. Im krótsza lista składników, tym lepiej, bo to oznacza, że produkt nie jest wysoko przetworzony. Oczywiście tego problemu nie ma, gdy zdecydujesz się na catering pudełkowy z Warszawy dowożony także do Twojej miejscowości. Wtedy problem z długimi zakupami masz z głowy i możesz skupić się na przyjemnościach czy rodzinnym spędzeniu wolnego czasu.