Krewetki z pietruszką i cytryną

Krewetki coraz częściej goszczą na polskich stołach. To najpopularniejsze wśród wszystkich owoców morza. Są nie tylko smaczne i łatwe w przyrządzeniu, ale również wyjątkowo bogate w witaminy i minerały. Regularne spożywanie krewetek sprzyja utrzymaniu młodego i witalnego wyglądu, idealnej sylwetki oraz dobrego zdrowia.

Krewetki – wpływ na zdrowie

Krewetki to wspaniałe źródło łatwo przyswajalnego białka oraz zdrowych tłuszczy. Są też stosunkowo niskokaloryczne – zawierają od 7 do 99 kalorii (w zależności od gatunku) w 100 gramach. Zdrowe kwasy omega-3 i omega-6 doskonale wpływają na funkcjonowanie mózgu, a także regulują poziom cholesterolu we krwi. Są również polecane kobietom w II trymestrze ciąży, ze względu na pozytywny wpływ na rozwój mózgu płodu. W krewetkach znajduje się duża ilość witamin z grupy B: przede wszystkim witaminy B6 (odpowiadającej m.in. za działanie układu nerwowego i hormonalnego) oraz witaminy B12 (która bierze udział w procesie tworzenia czerwonych krwinek i wzmacnia odporność). Krewetki są też doskonałym źródłem witaminy E, która nie bez powodu uznawana jest za “witaminę młodości” – witamina ta wpływa na kondycję skóry i opóźnia procesy starzenia się. W krewetkach znajduje się również bardzo ważny dla funkcjonowania organizmu selen, który odpowiada za właściwą pracę tarczycy oraz ogranicza zły wpływ wolnych rodników na układ odpornościowy.

Jak podawać krewetki?

Krewetki najprościej przyrządzić na patelni: wystarczy podsmażyć je przez kilka minut z wybranymi przyprawami i ziołami. Podsmażone krewetki świetnie sprawdzą się jako dodatek do sałatek oraz różnych przekąsek np. grzanek lub koreczków. Krewetki możemy dodawać do zapiekanek, makaronów i risotta. Bardziej wprawieni kucharze mogą z nich przygotować aromatyczne zupy i sosy, które świetnie skomponują się z włoskimi i francuskimi daniami.

Przepis na krewetki z pietruszką i cytryną

Składniki:

  • 500g obranych krewetek świeżych lub mrożonych (mrożone owoce morza należy rozmrozić przed smażeniem)
  • pęczek zielonej natki pietruszki
  • cytryna
  • 2 ząbki czosnku
  • 2 łyżki masła

Drobno pokrój natkę pietruszki. Na patelni rozgrzej masło, dodaj krewetki, natkę pietruszki i starty lub drobno posiekany czosnek. Całość smaż około 3 minut. Po usmażeniu należy skropić krewetki odrobiną soku z cytryny. Tak przygotowane owoce morza świetnie pasują jako dodatek do zimnej płyty, a także jako urozmaicenie lekkiej sałatki ze świeżych warzyw. Podawać je można również z grzankami z masłem czosnkowym lub jako dodatek do bruschetty.