Pesto ze świeżej kolendry i purée z marchewki

Nic bardziej nie dekoruje obiadowych talerzy i półmisków jak ładnie podane warzywa. Nie ma wątpliwości, że ich konsumpcja jest ważna każdego dnia, bowiem są one niskokaloryczne i bogate we wszelkie witaminy i minerały, które pozwalają ciału na funkcjonowanie i są dobre dla ludzkiego zdrowia. Jak je podać, by nie usłyszeć, że ma się ich już dość? Dobrym sposobem jest przygotowanie z nich purée. Warto też na stałe wprowadzić do swojej diety zioła, jak na przykład kolendrę, która jako pesto sprawdzi się idealnie do wszelkiego rodzaju makaronu.

Warzywne i ziołowe cuda

Nie ma wątpliwości, że aby pozostawać w zdrowiu przez wiele lat, należy dostarczać ciału produktów, które dostarczą witaminy i minerały. Prym wiodą w tym warzywa i zioła. Te dary natury pełne są wartości odżywczych, nie dostarczają wiele kalorii, a dzięki zawartości błonnika wpływają korzystnie na układ trawienny. Można z nich przyrządzić różne cuda, tworzyć bazę do sosu, zawojować nimi świat zup czy upiec i chrupać.

Tradycyjne włoskie pesto jest rodzajem sosu, którego głównym składnikiem jest bazylia, ale można tu również trochę poeksperymentować i stworzyć je z kolendry. Ta bowiem pomaga przy utrudnionym trawieniu, poprawia apetyt i pomaga się uspokoić.

Marchewka to jedno z najchętniej hodowanych przy domowych ogródkach. Dostarcza organizmowi beta-karoten, który korzystnie wpływa na wzrok, wzmacnia odporność czy pomaga w walce z trądzikiem. Można ją spożywać zarówno na surowo, jak i po obróbce, gotowaną czy też pieczoną.

Podanie purée z niej stanowi dobry zamiennik dla purée ziemniaczanego, jeśli chce się mniej skrobi, zaś kolendrowe pesto plus makaron spaghetti to pyszny sposób na sycący, smaczny obiad.

Składniki na pesto:

  • pęczek świeżej kolendry (minimum 80 g)
  • garść orzechów pinii 50 g
  • 50 ml oliwy lub innego oleju roślinnego
  • 40 g twardego sera typu parmezan
  • łyżka soku z cytryny
  • sól, pieprz (po pół płaskiej łyżeczki

Składniki na purée:

  • 4 średniej wielkości marchewki
  • 1 łyżka masła
  • ¼ łyżeczki gałki muszkatołowej
  • sól, pieprz
  • natka pietruszki do dekoracji

Przygotowanie
Pesto: ser zetrzeć na drobnej tarce. Kolendrę przepłukać pod zimną wodą i poszatkować wraz z łodygami. Umieścić w misie melaksera lub w garnku, jeśli użyty będzie blender ręczny. Dodać orzechy pinii i oliwę/olej. Całość zmiksować na jednolitą papkę. Dodać ser, sól, pieprz i sok z cytryny, jeszcze raz zmiksować.
Podawać od razu, na przykład do makaronu, lub przełożyć do pojemnika – w tym wypadku polać oliwą, by zachowało świeżość na dłużej.

Purée: Marchewki obrać, umyć i ugotować w osolonej wodzie. Ugotowaną umieścić w pojemniku blendera i zmiksować na gładką masę. Dodać łyżkę masła i przyprawy. Zmiksować ponownie na gładką konsystencję. Posypać zmielonym pieprzem, udekorować natką pietruszki.