Pasta z czerwonej soczewicy i marchewki z kminem rzymskim

Pasta z czerwonej soczewicy i marchewki to świetny pomysł na wiele różnych okazji. Marchewka to istna skarbnica karotenoidów, które pozytywnie wpływają na nasz wzrok oraz zdrowie i kolor skóry, a przy tym wszystkim są przeciwutleniaczami (pomagają zapobiegać nowotworom). Czerwona soczewica z kolei jest źródłem łatwo przyswajalnego białka, potasu i kwasu foliowego. Pasta będzie pasować zarówno jako smarowidło do kanapek, jak i typowo imprezowy dip np. do pokrojonych warzyw. Doskonale sprawdzi się jako poczęstunek dla większej grupy ludzi o zróżnicowanych potrzebach żywieniowych: nie zawiera żadnego z najpopularniejszych alergenów, jest wegańska, przygotowuje się ją z produktów o niskim śladzie węglowym, ucieszy więc ekologów, a do tego zawiera mało tłuszczu, więc nie przeszkodzi w odchudzaniu. Nie polecamy jej tylko cukrzykom, dla którzy powinni unikać gotowanej marchwi. Dodatkowo, wysoka zawartość białka czyni z tej pasty świetny dodatek do kanapki, którą zamierzamy zjeść np. po treningu (sprzyja budowaniu mięśni), a kwas foliowy zawarty w soczewicy będzie korzystnie działał na kobiety w ciąży. Jednym słowem – pyszne danie, samo zdrowie!

Składniki

Będziemy potrzebowali:

  • Marchewki: jednej bardzo dużej lub dwóch mniejszych.
  • Czerwonej soczewicy: sześć kopiastych łyżek. Możemy jej nie znaleźć w lokalnym warzywniaku, ale na pewno będzie dostępna w każdym większym markecie i na straganie ze zdrową żywnością
  • Oliwy z oliwek: dwóch łyżek. Można zastąpić innym tłuszczem roślinnym, ale oliwa sprawdzi się najlepiej.
  • Sok z cytryny: około ćwierć soku wyciśniętego z jednej cytryny. Pozostały sok można wykorzystać np. do herbaty, deseru lub zupy cytrynowej. Jeśli używaliśmy cytryny z ekologicznej uprawy (niepryskanej środkami ochrony roślin), skórkę można zetrzeć na tarce i wykorzystać do innych dań (np. ciasta) lub skarmelizować i wykorzystać do deserów lub jako samodzielną, słodką przekąskę.
  • Soli, pieprzu, kminu rzymskiego, ulubionych ziół – do smaku.

Przygotowanie

Marchewkę ścieramy na tarce o grubych oczkach, a soczewicę przepłukujemy pod bieżącą wodą. Startą marchewkę podsmażamy przez 2-3 minuty w rondelku na oliwie, następnie dosypujemy marchewkę i zalewamy wodą do pełnego przykrycia warzyw. Gotujemy do pełnej miękkości. Gdy zauważymy, że soczewica zaczyna mięknąć, dosypujemy przypraw (zwłaszcza sól należy dodawać niedługo przed końcem gotowania, aby zachować wszystkie składniki odżywcze w soczewicy). Po ugotowaniu studzimy, dodajemy soku z cytryny i blendujemy na gładką masę. Próbujemy, w razie potrzeby doprawiamy i blendujemy jeszcze raz. Gdy smak nam odpowiada, przekładamy do miseczek lub wyparzonych słoików.

Smacznego!