Pieczone warzywa z oliwą i rozmarynem

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać do tego, jak ważne dla zdrowia człowieka jest spożywanie warzyw. Dietetycy i naukowcy zachęcają do tego, by wraz z owocami spożywać ich pięć porcji w ciągu dnia, by cieszyć się długim życiem. Tylko ile razy można te warzywa obierać i gotować? Dla wielu osób czynności te stają się zbyt rutynowe i nudne. Wówczas warto coś odmienić i postawić na warzywa pieczone. Smacznym i równie zdrowym dodatkiem do nich są oliwa z oliwek i rozmaryn.

Zioło i tłuszcz dla zdrowia

Rozmaryn jest obecny w wielu kuchniach, najczęściej jako przyprawa suszona, można go również hodować na parapecie. Przez swój charakterystyczny wygląd często bywa wykorzystywany do ozdobienia potraw – najczęściej pieczonych mięs czy też na talerzu gęstej zupy krem. Dlaczego spożywanie jest znaczące dla człowieka? Rozmaryn pomaga obniżyć poziom cukru we krwi, łagodzi bóle żołądka, wspomaga pracę wątroby. Wzmacnia odporność, działa przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. Z powodzeniem może być stosowany u osób chorych na cukrzycę. Produkowany jest z niego olejek rozmarynowany, który pomaga zwalczyć bakterie.
We francuskich szpitalach palono gałązki rozmarynu wraz z owocami jałowca, bo pomagało to oczyścić powietrze i zapobiec szerzeniu się infekcji.

Oliwa z oliwek znana jest od czasów starożytnych. Uznawana jest za śródziemnomorski eliksir długowieczności. Jest bogata w witaminę A, D, E i K, pomaga przy miażdżycy, kamicy żółciowej, nieżycie i owrzodzeniu żołądka, przy zaparciach, zapobiega tworzeniu się wolnych rodników. Oczyszcza i reguluje procesy trawienne, a do tego spowalnia procesy starzenia i korzystnie wpływa na wzrost kości u dzieci. Zważając na wszystkie jej właściwości, warto wybierać ją jako dressing do sałatek, jak i tłuszcz w przypadku smażenia, należy jednak pamiętać o zachowaniu umiarkowanej temperatury, by wydobyć jej smak.

Oba te składniki wspaniale współgrają z warzywami korzennymi, warto więc skusić się na przygotowanie z nich smacznego dodatku do obiadu czy przekąski.

Składniki:

  • 4 marchewki
  • 3 pietruszki (korzeń)
  • 1 seler
  • ¼ szklanki oliwy z oliwek (lub więcej, jeśli zajdzie taka potrzeba)
  • 3-4 łyżeczki suszonego rozmarynu

Przygotowanie
Oliwę wlać do miski, dodać suszony rozmaryn, dokładnie wymieszać, odstawić.
Warzywa obrać ze skóry, pokroić wzdłuż na grube paski. Ułożyć je w naczyniu żaroodpornym, kawałek przy kawałku, polać rozmarynowanym olejem. Używając rąk, wymieszać, aby warzywa w całości pokryły się przyprawą.
Piec w piekarniku nagrzanym do 180 stopni Celsjusza przez około 20-30 minut – do czasu, aż widelec bez problemu będzie nabijał się na marchewkę.
Podawać na ciepło lub na zimno, jako dodatek na przykład do mięs lub potraktować jako przekąskę z sosem: czosnkowo-jogurtowym albo ziołowym.